Uuesalu lamav politseinik

Rae valla Uuesalu küla läbival Põdra teel on nüüd “lamav politseinik”, mis kõikide läbisõitvate autode kiiruse maha võtab ja seega jalakäijate teeületuse turvalisemaks muudab…

Lamav politseinik Uuesalu külas
Lamav politseinik Uuesalu külas

Eelmise aasta sügisel kurtsid Uuesalu küla elanikud mulle, et nende küla läbival teel ületavad autod tihti lubatud piirkiirust ja seavad niimoodi ohtu teed ületada soovivad jalakäijad. Kirjutasin sellest murest pikemalt novembris 2014.

Seejärel algasid võimaluste otsimised, kuidas inimesi häirivale probleemile lahendus leida. Koostöös vallavanema ning kinnisvara-arendajaga lahenduse ka leidsime, selle elluviimisele aitas kaasa riigieelarvest jaotatav nn “katuseraha“.  2014 a detsembri alguseks olid ära tehtud vajalik eeltöö tehnilise lahenduse valikuks ning sõlmitud ka muud vajalikud kokkulepped. 

Nüüd siis on esimene osa tööst tehtud. Tõstetud ristmik on rajatud, vastav märgistus samuti ning nüüd jääb autojuhtidel vaid üle Põdra teel sõites uue olukorraga harjuda. Liiklusohutus on igal juhul kasvanud ning see ju oligi eesmärk.

Probleemilahenduse teise osa  – mänguväljaku jaoks on kõik vajalikud eeltööd tehtud ning peatselt saab ka mänguväljak paika.

Aeglane tõstetud ristmiku ületamine on turvaline
Aeglane tõstetud ristmiku ületamine on turvaline
Tõstetud ristmik on ka nõuetekohaselt tähistatud
Tõstetud ristmik on ka nõuetekohaselt tähistatud

9 thoughts on “Uuesalu lamav politseinik”

  1. Tere,
    Juhin tähelepanu sellele, et tegemist ei ole tõstetud ristmikuga vaid teekünnisega, mis on väga halvasti õnnestunud. Kui algselt taotlesite kihutajate rahustamist ja vajadusel peatuma mõjutada, siis nüüd karistatakse ka viisakaid juhte, kes Uuesalust läbi sõidavad selle ebaprofesionaalselt ehitatud platvormiga. Eelnevas kirjutises viitate liikluse rahustamise võtetele http://www.mnt.ee/failid/Rahust.pdf, kus on täpne tabel künnise mõõtmetele mida võiks kasutada. Igatahes selles dokumendis soovitatud andmeid ei ole kasutatud.
    Oleks tore ja viisakas, kui kutsute ehitaja tagasi, et ta selle asja lõpule viimistleks.

    1. Tere, tänud tagasiside eest! Ses osas on teil kahtlematult õigus, et tõstetud ristmiku asemel rajati tegelikult künnis. Ilmselt seetõttu, et rajamine soodsam ja tulemuslikkus kõrgem. Loomulikult on künnisel ka omad puudused, neist saab viidatud materjaliga tutvudes aimu. Uuesalu künnis saab veel täiendavalt tähistatud (ilmselt asfaldile kantud värvidega) ja eks iga päevaga kinnistub künnise olemasolu ka liiklejate mälusse. Kõige põhilisem on siiski, et ei ole kahtlust, künnis töötab sõidukite kiiruse alandajana.
      Künnise ehitamise tellis ja rahastas IBE Eesti, ehituslike pretensioonidega tuleb samuti nende poole pöörduda. Turvalist liiklemist!

    2. Tere.kuhu peaks pöörduma,et üks lamav siia Susi tee algusesse saada? Siin käivad sellised kiirendamised ,et õudne.

      1. Tere,
        eks kõige parem on ikka otse kihutaja enda poole pöörduda:) Susi tee on erinevalt Põdra teest väike majadevaheline teelõik, kus ei peaks võõraid inimesi üldse sõitma, ainult sealsed elanikud. Sel juhul on igal juhul kõige otstarbekam lihtsalt rääkida, viisakalt ja rahulikult.
        Teine võimalus on pöörduda valla poole ja taotleda õueala märgi paigaldamist Susi tee algusesse. Õueala märk seab päris ranged piirangud liiklemisele ja õuealal naljalt juba ei kihutata.
        Seega palun rääkige naabritega kõigepealt! Soovin selleks edu!

        1. ma ei mõtle seda lõiku,mis on oma tänava inimeste tee,see on see pikk sirge,mis läheb Uuesallu edasi ja ei aita siin mitte miski.Politsei on kaks päeva käinud,päris paljud veetsid aega politsei autos ja said oma trahvid ja meie “tore” vallavanem ütles arendajale,et tema mingeid märke ei pane,et kui tahab pangu ise…aga juu peame siis ka ise proovima rääkida.

          1. Raske on aru saada, millisest teest on jutt. Susi teed näitab Maa-ameti geoportaal selgelt ja tegemist on osaliselt Põdra teega paralleelselt, aga põhiliselt lõikuvalt kulgeva teega. Näha on 6 majapidamist ning ma soovitan ühiselt ka tegutseda. Kui on võimalik arendajaga kampa lüüa siis ka temaga. Üks asi on panna liiklusmärk, teine asi sinna juurde tahvel, et töötab videovalve jne. Lahendusi on mitmeid ja ega kõike ei peagi vald ette ja taha ära tegema. Ikka ise tuleb ka tegutseda. Tasub naabritelt Uuesalust õppust võtta, nemad on seal väga aktiivsed, ka ise panustajad. Soovin edu!

  2. Igapäevaseks ületuseks autoga on see künnis ilmselgelt liialt kõrgeks ehitatud ja ebaõnnestunud. Ei kujutaks sõitmist ette, kui igale Eesti teele mõni selline ehitada mis läbib asula. See teeks sõitmise päris piinarikkaks (kütusekulu, looduse saastamisest jms kulude tõusust ei räägi), sest sellel lõigul lubatud 50km/h sõites ja künnis ületades lõhuks auto kindlasti ja kohapeal. Eesmärk oleks pindanud lahendusel olema hoida juhtidel 50km/h, mis on ka hea kiirus seal, ülekäigurajal on piisavalt nähtavust mõlemale poole teed. Tallinnas linnas on näiteks palju hullemaid kohti.

  3. Sattusin puhtjuhuslikult selle teema otsa ja antud künnis kohe kiratseb minu postituse järele – tegemist on kõige hullema künnisega terves Eestis ja mis tegelikult ei kvalifitseerugi teekünniseks vaid sõna otses mõttes äärekiviks!

    Sellel peab olema suur STOP märk ja autojuhte hoiatav silt: NB! Autojuhid – Tegemist on äärmiselt ebaõnnestunud teekünnisega millest peatumata ülesõitmine võib lõhkuda teie auto!

    Ütlen ausalt, ka mina olen enne selle künnise ilmumist sellel lõigul “rahulikult” kulgedes aegajalt läbi vuranud, mõnikord 60km/h, mõnikord 40km/h ja võibolla ka 70km/h, kuid mitte kunagi ma EI OLE jätnud jalakäijaid seal ülekäigurajale lubamast neile teed andes. Ei seal ega mujal.

    Ja ütlen ausalt ka veel seda, et väide nagu Uuesalus ei lasta jalakäijaid üle tee, tsiteerin, “raske on ülekäigurajast üle saada, sest autod ei vähenda kiirustki, rääkimata peatumisest” , on täiesti jabur ja liialdatud – sellest loeb välja, et ei saagi üle enne kui pressid end eluga riskides sõitvate autode vahelt läbi 🙂 Võibolla tõesti sa juhtusid ühel mitte just kõige parema nähtavusega ajal kandma riideid mida autojuhtidel oli raske märgata ja pididki seal mõned minutid ootama – kuid no kuulge – fakt on see, et kui esimene auto ei jää seisma ja võibolla ka teine siis 99.9% juhtudes kolmas auto peatub. Kõik ei ole nii oinad nagu arvatakse.

    Kui künnis teele ilmus siis esmakordsel ületamisel olin sunnitud sellele lähenedes 40 km/h pealt selle kõrgust nähes rattad blokki pidurdama ja künnist ületades ~15km/h “paugu” vastu võtma. Usun, et ma ei olnud ainukene ei siis ega ka praegu – kes ikka teed varem ei ole sõitnud ja isegi kui nad sõidavad heade kavatsustega (loe: tahavad jalakäijaid üle lasta) ning sõidavad ettenähtud piirkiirusega siis Uuesalu poolt on neile tänutäheks üks korralik litakas veermikule garanteeritud 🙂

    Kokkuvõttes tuleb nentida, et “tänu” sellele künnisele on Uuesalu märkimisväärselt reostatum – nii põletatud kütusele – heitgaaside suur hulk ja mürareostusele – mis tekitab tugevat stressi (OECD uuring).

    Trapetsikujuline teekünnis (kaldega 1:7) tõstab mürataset 6-8 dB mis tähendab, et liiklusmüra ekvivalenttase tõusis I või II kategooria tasemelt III või IV kategooria tasemele. Palju õnne!

    Õhusaaste mõjud tervisele võivad olla erinevad – hingamisteede haigused, südame-veresoonkonna haigused, mõjuda kesknärvisüsteemile, põhjustada vähiriski suurenemist, neeruhäireid ja kõhukrampe.

    Sõidukiiruse 30 km/h ja sujuva liiklemise korral väheneb ka õhu saastamine, samas need meetmed, mis nõuavad peatumist, suurendavad õhu saastamist kordades.

    Liiklusest pärinev õhusaaste koosneb peamiselt NO, NO2, CO, CO2, SO2, PM10 (peened osakesed) PM2,5 (eriti peened osakesed) osakestest, küllastumata süsivesikutest (sh PAH-ühendid).

    Ühes uurimistöös olid toodud tulemused, kus sõites tänaval, millel oli kiiruspiiranguks 40 km/h, paigaldati 6 künnist, suurenes NOx emissioon 10 korda, CO 3 korda ja kütuse kulu kasvas 7,9 liitrilt 100 km kohta 10 liitrile 100 km kohta.

    Teeäärsete elanike seisukohast on välisõhu saaste osas heitkogustest kõige olulisem saasteainete kontsentratsioon nende õueala välisõhus.

    Sujuval ja suurematel liikumiskiirustel liikudes, mis iseloomustab enamuses maanteedel valitsevaid olusid, hajub õhusaaste väga kiiresti. Seda on teiste seas näidanud Tallinna ringtee keskkonnamõju hindamise käigus teostatud õhusaaste modelleerimine, kus õhusaaste hajumine piirtaseme suurusteni toimus suhteliselt maanteele ligidal.

    Uuesalus õhusaaste ei haju vaid levib ühtlase paksu nähtamatu pilvena teie kodudes, metsatukas, sissehingatava õhuga kopsudeni. Tänu künnise ees peatumisele, kiirendamisele tekib saastet kordi rohkem kui näiteks ühtlaselt 30km/h antud teelõiku läbides.

    Et tagada Uuesalu elanikele värske ja puhas õhk, ennetada haiguseid, langetada mürasaastet siis soovitan teil viia teekünnise kaldenurk vastavusse soovitud kiiruse saavutamiseks – trapetsikujulise künnise mille kalle on 1:20 tagab sõidukiiruse 45km/h.

    PS! Suurim lubatud kalle on künnisel 1:7 ja see peaks tagama 20km/h sõidukiiruse. Uuesalu künnise kalle on lubatust vähemalt poole võrra erinev ( 1:3?) ja tagab künnise ees peatumisega selle ületamise ~5km/h.

    Kui mina oleks Uuesalu elanik, oleks see asi juba ammu korda aetud! Varsti on uued teemad “Uuesalu elanikke häirib kroonilised haigused, saastatud õhk ja mürareostus”.. Ise olete selle põhjustanud – keegi ei käskinud “plutooniumi” oma territooriumile matta 🙂

    1. Tänan pika ja põhjaliku kommentaari eest! Kuna lähtekohaks oli Uuesalu elanike soov siis tuleks võimalike mõjude hindamisel samuti lähtuda Uuesalu elanike arvamustest. Minuni ei ole seni negatiivset tagasisidet kohalikelt jõudnud. Küll olen aga kuulnud, et läbivate sõidukite kiirused on langenud ja üldse on läbiva liikluse tihedus langenud, samuti on lõppenud mööda kõnniteed ümbersõidud. Teetakistuste tähistus võiks parem küll olla, sest olen isegi paaril korral pidanud viimasel minutil järsemalt pidurdama.
      Samas kui valmib Tallinna ringtee remont siis ei olegi enam põhjust ega vajadust Uuesalut läbivat teed lihtsalt läbisõiduks kasutada.
      Aga tänan veelkord arvamuse eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga