Ülemiste järve ohustavad lennukid ja autod, mitte jalakäijad
Tõnis Kõiv • May 20, 2014
Ülemiste järve ohustavad lennukid ja autod, mitte jalakäijad
On üldteada, et lennuintensiivsus Tallinna lennujaamas üha kasvab ja seega kasvab ka oht Ülemiste järvele. Välistatud ei ole inimese pahatahtlik tegevus, mõlemad riskid vajavad maandamist...
Kasvav lennuintensiivsus Tallinna lennujaamas tõstab Ülemiste järve ohustava õnnetuse ohtu. Kuna alternatiivne veevõtukoht pealinlaste tarbeveeks täna puudub ja lennujaama ärakolimine ka mõeldav ei ole, siis tuleb riski maandamiseks rajada veevõtmise võimalus otse Pirita-Ülemiste kanalist. Suuremat kaitsmist vajab ka Vana-Tartu maantee alguses asuv kanali suubla.
Suubla ümber on rajatud metallsõrestik, aga sinna jõudmist takistab vaid võrkaed
Riigikogu Keskkonnakomisjoni esimees Rainer Vakra on öelnud, et kõigepealt tuleb leida lahendused Ülemiste järve ohustavate suurte riskide maandamiseks ja alles siis võime edasi rääkida järve lõunakaldal asuva tee avamisest näiteks jalakäijatele ning jalgratturitele. Kusjuures juhin tähelepanu, et suured riskid on juba täna olemas ning nendega tuleb tegeleda.
Mina kiidan aga AS-i Tallinna Vesi, kes on lisaks Ülemiste pinnalt vee võtmisele rajanud veevõtukoha ka järve pinnast 2,5 m sügavusele. Nii on võimalik järvevee reostuse korral valida, kas võtta vett pinnalt või järvesügavusest. Suuremahulise reostuse puhul, milleks lennuõnnetus kaheldamatult oleks, võib osutuda vajalikuks vee võtmine otse Pirita-Ülemiste kanalist. Selleks on aga vaja rajada kanali ja veepuhastusjaama vahele ühendus.
Pahatahtlikku ründajat selline aed just kinni ei pea
Teine suurem risk seondub inimeste pahatahtliku tegevusega ja järve kaitstusega selle eest. Kuna Ülemiste järves on vett 15,8 miljonit kuupmeetrit siis on eelkõige vaja kaitset otsestele veevõtukohtadele ja Pirita-Ülemiste kanali suublale. Arvestades järve suurt mahtu ja sellest tulenevat reostuse lahustumisvõimet, tuleb takistada autodega ligipääsu eelnimetatud paikadesse.
Kui Harju mäe treppidest alla sõitnud roolijoodiku maasturi peatasid alles betoontuvid siis Vana-Tartu maantee algusest järve sõitmisel on takistuseks vaid kergekaaluline võrkaed. Minu arvates vajab see osa järvest tugevamat kaitset, füüsilisi takistusi pahatahtliku tegevuse takistamiseks.
Riigikogu keskkonnakomisjon tutvus Ülemiste Veepuhastusjaama tööga 15.aprillil k a ning samuti arutleti erinevate vee kvaliteeti mõjutavate tegurite üle. Arutelu Ülemiste järvega seotud riskide üle jätkub 20.mail keskkonnakomisjoni koosolekul.
PS! Loe ka uudist Postimehes ja vaata asjatundlikku videolõiku 20.mai Reporterist
Reporteriga Vana-Tartu maantee alguse parklas
Järjekordne lennuk lendab üle järve lennujaama poole
Lennuk maandumas õnnelikult asfaldile:)




