Tõnis Kõiv

Paide linnapea korraldab pereäri huvides bussiliiklust

Tõnis KõivNovember 8, 2006

Paide linnapea korraldab pereäri huvides bussiliiklust

Paide linnapea on väga aktiivselt sekkunud Järvamaa Ühistranspordikeskuse uue juhatuse valimisse, olles ise omanik bussiliiklusega tegelevas perefirmas. Kas on tegemist huvide konfliktiga?

Järvamaa Ühistranspordikeskusel on alates 13.oktoobrist uus juhatus. Pean oma kohuseks avalikkust teavitada mitmest seni varju jäänud tegevusest, mis olid kõik suunatud uue juhatuse valimisele.

Uue juhatuse täies ulatuses tagasikutsumise algatas Paide linn esiotsa isegi arusaamatutel põhjustel. Enamuse juhatuse liikmete tähtaeg oli niikuinii lõpukorral, ainult senise Paide linna esindaja Heli Suvi volitused  oleks veel paar aastat kestnud. Kersti Sarapuu juhitav linnavalitsus pidas aga vajalikuks teha teistele omavalitsustele ettepanek tagasi kutsuda kogu  JÜTK-i juhatus.

Paide linnapea ja tema abikaasa olid väga aktiivsed ka uute juhatuse liikmete kandidaatide leidmisel ja kokkulepete korraldamisel. Järvamaa omavalitsuste liit arutas juhatuse esimehe Arvo Sarapuu juhtimisel lausa kahel korral ühisasutuste, sh JÜTK-i juhtorganite moodustamist. Sarapuud ei mõelnudki end taandada neist aruteludest nagu seadus ette näeb. „Vabatahtlikud kokkulepped” uue juhatuse liikme kohta sõlmiti piirkondades ehk näiteks Põhja-Järvas (Albu ja Ambla vald) ja Ida-Järvas (Koeru, Kareda ja Järva-Jaani vald) leppis omavalitsusjuhid omavahel kokku, kes on juhatuse liikme kandidaat.

Kõik laabus, aga viimasel minutil tekkisid veel tõrked. Sarapuu liitlane mitmes küsimuses Kalju Kertsmik sõitis varem plaanitud reisile Ungarisse, aga täiesti ootamatult jättis ta enne äraminekut koostamata kirjaliku nõusoleku JÜTK-i juhatuse liikmeks asumise kohta. Kas tärkas südametunnistus ja tekkis soov vältida Sarapuu „tööriistaks” olemist JÜTK-i juhatuses?! Vaene Kalju unustas aga ära, et mobiiltelefon levib ka välismaal. Nii jõudis nõue „kokkulepet täita” Kertsmikule järele ja ei jäänudki tal muud üle, kui e-postiga oma nõusolek saata. Loomulikult saabus e-kiri Paide linnapea Kersti Sarapuu postkasti, kellele siis veel?! Kokkulepe tuleb täita ikka sellele, kellega kokku lepiti.

Et asi ikka päris kindel oleks, saatis Kersti Sarapuu oma mobiiltelefonilt neljapäeva, 12 oktoobri õhtul laiali järgmise sõnumi: „Kes teil läheb JÜTK-i üldkoosolekule, peab teadma, et hääletab kogu endise juhatuse tagasikutsumise poolt, mille teeb Paide linn ning hääletab nimekirja poolt kus on järgmised nimed Jüri Elram, Kaido Ivask, Kalju Kertsmik, Jaago Kuriks, Peeter Saldre, Enn Mäger, Üllar Vahtramäe. Juhatuse esimeheks Jüri Ellram. Pidage palun kokkuleppest kinni, Kersti”

Sõnumi saajateks olid põhiliselt vallavanemad, kelle pädevuses otsustada, kes läheb valla kui omaniku esindajana JÜTK-i üldkoosolekule, et neile siis veel viimasel minutil sõnad peale lugeda.

Mis see on, mis sunnib Paide linnapead Kersti Sarapuud nii aktiivselt tegutsema Järvamaa Ühistranspordikeskuse juhatuse muutmisel? Kas põhjuseks on endale kuuluva bussifirma huvid? Või on tegemist lihtsalt aktiivse linnapeaga, kes hoolega asja ajab? Aga miks ta siis mõnda teist nõukogu või juhatust sama innuga ei aja?

Põhjust muretseda JÜTK-i juhatuse pärast on Sarapuudel rohkem kui küll. Nimelt on kevadest saadik Sarapuu firmadel täitmata JÜTK-iga sõlmitud lepingutes sätestatud busside vanuse kriteerium. Bussid on tänagi veel vanemad kui lepingus kokku lepitud. Ainult JÜTK-i juhatusest sõltub, kui rangelt nad suhtuvad lepingut rikkuvasse vedajasse. Kas teevad ainult kurja kirja või nõuavad trahvi või lõpetavad hoopis lepingu ja teevad uue hanke.

Paide-Türi liiniga on Sarapuu huvid veelgi suuremad. Äsjaavaldatud kohtuotsusest selgub, et nii Riigihangete Ametis kui kohtus on Sarapuu lüüa saanud. Karta on, et vaidlus jätkub ringkonnakohtus. Edasikaebamine võtab JÜTK-ilt võimaluse sõlmida uute busside peale liinilepingut ning nad on sunnitud pikendama olemasolevat, ajutist lepingut Sarapuu firmaga. Kui pikaks ajaks, otsustab jällegi JÜTK-i juhatus. Loomulikult on Sarapuu huvi saada võimalikult pikk ajutine leping, Järvamaa inimeste huvid aga risti vastupidised.

Igatahes JÜTK-i uuel juhatuse liikmete õlgadele on nüüd väga suur vastutusekoorem laotud. Avalikkus ootab huviga, kas JÜTK nõuab jätkuvalt kehtivate liinilepingute täitmist Sarapuu firmadelt, kui pikaks ajaks pikendab JÜTK Sarapuu firmaga ajutist lepingut Paide-Türi liinil, jne. Kas otsused, mis vastu võetakse, arvestavad rahva huvidega või ühe vedaja huvidega?
Jälgin minagi olukorda väga tähelepanelikult.


Tõnis Kõiv

Postitatud 8.novembril 2006

Avaldatud Järva Teatajas, 9.nov 2006

Samal teemal

Ettevõtja sattus huvidekonflikti http://www.toniskoiv.ee/veb/?id=47  veebruar 2006

Raha bussireisija taskust http://www.toniskoiv.ee/veb/?id=11 mai 2006

Reformierakonna võit 2 http://www.toniskoiv.ee/veb/?id=40  juuni 2006