Autoga Euroopasse, osa II
Tõnis Kõiv • July 16, 2013
Autoga Euroopasse, osa II
Autoga Euroopasse esimese osa järg kajastab politseid, GPS-i, võõrkeeli ja lõpetab hinnanguga selliste autoreiside vajalikkuse üle...
Politsei
Seaduskuuleka kodanikuna võtsin kaasa autojuhiload, auto dokumendid, kindlustuspaberid ning igaks juhuks lisasin tee peal trahvi maksmiseks eraldi dokumendikotti ka mõned eurod. Kuigi politseid silmasin igas riigis, kus kiirust mõõtmas, kus rikkujaga tegelemas, kus avariid lahendamas siis minul nendega suhelda ei õnnestunud. Ainukesena sain Austria politsei tähelepanu osaliseks vahetult enne Itaalia piiri, kus aeglaselt liikuvate autode kiirteekleepse kontrolliti. Kui politseiniku silm kleepsu silmas, tuli ka käeviibe edasisõiduks.
Itaalia teemaksu masin
Maanteemaksu tasumiseks tuli Tśehhi ja Austriasse sisenemisel osta kleeps. Kõige odavam on 10-päevane ja see sobis meile hästi. Piirilt ostes maksin mõlema eest ca 13 eurot. Itaalias tuleb tasuda aga kiirteemaksu, teele sisenedes võtad pileti ja väljumisel lunastad. Kokkuvõttes tuli üle kahe korra kallim, minnes 16 (ümbersõit teeremondi tõttu) ja tulles 13 eurot. Vahemärkusena – küll oli hea kodus jälle dokumendid kappi tagasi panna. Meil ju e-politsei ja e-riik.
GPS
Väga hea mulje jättis Tśehhi, kus suhteliselt pisike avarii kohta kiirteel ilmus kohe teade GPS-i ekraanile koos soovitusega sõita ringi. Uudishimu ja ka mõningane umbusk GPS-i vastu aga sundisid meid ettepanekust loobuma ning otsesõitu jätkama. Nii nägimegi kiirtee ridadevahelist barjääri „rünnanud“ sõiduautot, mis teisel real seistes liiklust häiris. Politsei oli juba kohal, kiirabi ei paistnud. Aga kuna avariilise auto esiosa vigastused ei olnud suured siis ilmselt ei olnud vajadust. Rõõmu tegi tśehhide suutlikkus nii operatiivselt avarii kohta GPS süsteemi andmed sisestada. Ilmselt seetõttu ei olnud avariikohas mingitki ummikut.
Vähemalt ühel korral korrutas GPS, et tee, millel sõidate, ei ole veel valmis, sõitke ringi, kuigi ehitusest enam jälgegi ei olnud. Üldiselt aga tasub GPS-i usaldada, sest nii on kindlam. Kasutasin Honda navigatsiooniseadet ning kui muutsin Austrias marsruudi arvestamise viisi (välistasin kiirtee) siis saingi paarkümmend kilomeetrit ja üle tunni aja pikema sõidunaudingu mööda maalilisi mägikülasid.
Veel praktilisi asju
BMW Welt - embeemid nähtavad ka satelliidilt
Auto tasub enne väljasõitu tühjendada kõigest ebavajalikust, näiteks ei ole mõtet teisaldatavat konksu kaasa vedada. Küll aga peaks kindlasti kaasas olema tugev teip, millega kergema kõksu korral auto kokku teipida, sõidukõlblikuks muuta. Seetõttu on eelistatud kere värvi teip. Tuubike kiirliimi ja mõned lihtsad tööriistad (kruvikeeraja, näpitsad) peavad samuti kaasas olema. Paha ei tee autokülmik, mis toiduaineid roiskumisest säästab. Külmiku ööseks hotelli vedamine ja seal vooluvõrku lülimine on küll natuke tülikas, aga jahedad śokolaadikommid on hoopis paremad plönniks sulanutest.
Asju kaasa võttes tasub meeles pidada, et võimatu on vastu panna soovile reisilt soodsa hinnaga midagi kaasa osta ja kõigele sellele peab samuti ruumi jätkuma. Seega olgu kodunt väljudes auto pigem pooltühi kui pilgeni täis.
Keel
Nii nagu Eestiski, saab ka teistes Euroopa riikides hakkama, kui oskad vähemalt kolme keelt. Poolas ja Tśehhis on abi vene keelest, sest ülesehitus ja mitmed sõnad on sarnased, Lätist ja Leedust rääkimata. Inglise keel on universaalne abimees, eriti nooremate seas. Aga Itaalias näiteks eelistasid toitlustuskohtade teenindajad suhelda pigem saksa keeles. Seega Euroopas saab vabalt hakkama kui tead kolme keelt : inglise, saksa, vene.
Kultuurielamus
Ka lihtsalt niisama autoga ringi sõita võib tore olla, aga tuhandete kilomeetrite kaugusel kodust tasub siiski teada, mida vaatama minna. Eestis on avaldatud palju erinevaid reisiraamatuid, mida tasub eelnevalt lugeda ja ka kaasa võtta. Abikaasa hoolitses selle eest, et oleks olemas teadmised kultuuriväärtustest, mida kindlasti vaadata tuleks. Raamatud olid ka kaasas ning nende sisu arutelu objektiks enne saabumist. Viini kohvikud, Schönbrunni loss, Straussi muusika, Salzburg-Mozarti sünnilinn, Veneetsia oma väljakute, Marco Polo, Casanova jt majadega, Austria imelised väikelinnad, Gmunden, mägikuurort Bad Ischl, Traunkirchen oma kaldast eemalduva kaljunukiga, sellel kõrguva Ristija Johannesele pühendatud kirikuga 14.sajandist jpm. Rääkimata Münchenis asuvast BMW maailmast.
Schönbrunni lossi aeg Viinis
Väidetavalt kuulsaim kohvik Viinis - Havelka
Veneetsiat näeb kõige paremini gondlist
Lõpuks – kas üldse tasub?
Muidugi tasub. Kuidas muidu saad oma perega, naise ja lapsega katkematult päevad läbi koos olla, erinevatel teemadel rääkida ja kuulata, õpetussõnu jagada ja saada. Eriti just lapsega suheldes saad teada väga palju tema mõttemaailmast, arvutimängudest, sõpradest jne. Saad jagada oma arusaamu asjadest, tutvustada väärtushinnanguid, arutleda. Kõige väärtuslikum on oma lähedastega koos veedetud aeg. Just seda ma peangi autoreisi puhul kõige tähtsamaks ja seega soovitan ette võtta.




